Direktlänk till inlägg 5 mars 2013

Hammarby Sjöstad - en (relativt) ny stadsdel = paradis för flanörer

Av Ulrika Svensson - 5 mars 2013 21:15

Undran fanns hur det skulle gå för de många kaféer och restauranger som öppnade i nya Hammarby Sjöstad.

Men stadsdelen med vattenfront överraskade med att locka både stock-holmare och turister - trots att här inte finns så mycket för den som är ute efter shopping.


Att äta på restaurangerna har blivit populärt, och det är ett område som det är trivsamt att vandra runt i, med omväxlande utblickar, småbroar och hus. Det finns också två angenäma vis att resa hit, med färja eller spårvagn.


Hammarby Sjöstad började planeras redan 1990 av planarkitekten Jan Inghe-Hagström som tidigare ritat Södra stationsområdet, men väntas inte bli helt färdigt förrän 2015. Då ska här ha byggts lägenheter för 25-30 000 invånare; tillsammans med Nackas utbyggnad på Kvarnholmen är det landets största stadsutbyggnad. Arbetet fick fart och en tydlig ekologisk inriktning 1996 när Stockholms stad började planera för ett 'svenskt OS-deltagande år 2004.





En stor idrottsarena skulle byggas i Hammarbybacken. Den blev som bekant aldrig av annat än i deckaren Sprängaren av Liza Marklund - och där sprängdes den i luften. En bostadsutställning arrangerades dock, "Bostad 2002". De dyra lägenheterna ledde till varningar för att bara välbeställda pensionärer skulle flytta in. Det var också för dem man planerade - men en hel del familjer med små barn sökte sig hit och det blev snart brist på dagis och parkeringsplatser.


Färjan lägger till vid Sickla kaj. På motsatta sidan i vasskanten syns konstnären Gunilla Bandolins brygga Observatorium, som fick 2005 års Sienapris, tillsammans med Vasaparken. Vid sidan om Hammarby sjö är Sicklakanal viktig för vattenkontakten. Den som har egen båt med maxhöjd 2,5 meter och som klarar ett minsta djup om 1,5 meter kan slussa sig upp till Järlasjön - slussvakt bör förbokas.


I GlashusEtt vid Lugnets Allé 39 (Tvärbanans hållplats Sickla kaj) informerar Stockholms stad om kretsloppstänkandet; hur avloppsvattnet renas, värmen återvinns och näringsämnen tas om hand för att återföras till jordbruket. Huset används också för att pröva nya tekniker och uppvärms bl.a genom en kombination av vätgas och solceller.


Stellan Fryxell på Tengboms arkitektkontor har ritat huset. Andra miljösatsningar i Hammarby Sjöstad är användningen av solceller på flera hus, grästak för att samla regnvatten och sopsug som transporterar sopor till huvudgatorna. Två ekodukter - breda viadukter med växtlighet - ska fungera som spridningskorridorer för vilda djur över Södra länken. Många små rännor leder regnvatten till dammarna i Sjöstadsparterren innan det leds ut via en vattentrappa - konstnärligt formgiven av Dag Birkeland - till Hammarbysjön. I några kvarter har de boende tillgång till odlingslotter på gården.


 Många arkitektkontor har deltagit i utformandet av Hammarby Sjöstad, som Nyrens (entréhuset vid färja bl.a.), CAN, Arkitekturkompaniet, Erseus, Frenning & Sjögren, Equator, Brunnberg & Forshed, White och Wingårdh. Stor roll för helheten hade Jan Inghe-Hagström på Stadsbyggnadskontoret som 2005 postumt tilldelades Kasper Salin-priset.


Hammarbybacken, även kallad Hammarbytoppen, är värd att bestiga för sin vida vy över stad och land. Vägar och stigar slingrar sommartid mot toppen. Backen har varit av betydelse för skidsporten i Stockholm sedan tidigt 1900-tal, en hoppbacke fanns mellan 1918 och 1960 och Djurgårdens slalomförening har funnits här under lång tid. Bergets höjd var 55 meter, 1985 började det byggas på med fyllnadsmassor till 87,6 meter. Nu finns här en skidanläggning med lift och snökanon för allmänhet och tävling, servering och värmestuga. Längsta nedfarten är 450 meter lång.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Ulrika Svensson - 14 december 2015 11:15

Snåriga Stockholm. Så mycket människor, så lite plats att ta sig fram.   Om alla trafikantgrupper i Stockholm hade sina egna banor och slapp korsa varandra skulle många trafikproblem försvinna. Nu är det inte så, vi måste kunna samspela.   De...

Av Ulrika Svensson - 27 november 2015 11:11

"En historia som dryper av flott - och myndigheternas ivar att bedriva förmynderi. " Så inleds denna härliga guide till Stockholms snabbmatshistoria. Visste du att förr i tiden var det viktigt att stå still och äta sin korv? Att marknaden för att s...

Av Ulrika Svensson - 4 maj 2013 11:45

Namnet Klara har sina rötter i medeltid och när tunnelbanan byggdes diskuterades stationens namn, T-centralen eller Klara?   Den historiska anknytningen fick vika för det rationella, liksom många av de gamla husen i stadsdelen. Stockholm Klara fö...

Av Ulrika Svensson - 14 april 2013 08:30


Det var ett riktigt sagoslott med vallgravar, höga murar, torn och spiror och över alltihop reste sig det väldiga runda kärntornet med tre guldkronor i toppen. I dag är fyllnadsmassor och murrester vad som återstår av Tre kronor, det brann upp i en g...

Av Ulrika Svensson - 12 april 2013 11:45


Paris var den stora förebilden för Östermalm på 1800-talet. Boulevarder och esplanader skulle det vara, förslag ställdes om att riva Gamla stan och bygga en bred, rak gata tvärs igenom. Pengar saknades som tur var, men på Östermalm som då var en gans...

Ovido - Quiz & Flashcards