Alla inlägg den 29 november 2012

Av Ulrika Svensson - 29 november 2012 15:13

Nja, författaren låter onekligen lite för pretto. Tanken är mer att jag ska använda det här uttrymmet för att blogga om Stockholm, framför allt ur ett slags historiskt och kulturellt perspektiv. Lite som en stadsvandring genom Stockholm fast i bloggformat. Hela meningen är djupt egoistisk: genom att göra det här så vill jag lära mig mer om stadens ursprung och förhoppningsvis upptäcka nya spännande historier där jag tidigare bara sett döda ting; lite som att försöka gjuta liv i statyerna och sevärdheterna. 


För närvarande är jag smått besatt av epoken då Sverige blev Sverige, och Stockholm blev Stockholm, vilket Gustav Vasa hade en hel del med att göra. Men innan mr Vasa vann tronen så härjade Kristan II och iscensatte mindre trevlig tillställningar såsom Stockholms blodbad. 


Tidigare månad - Senare månad
Ovido - Quiz & Flashcards